Case Blush
- logo
- ilme
- käyntikortit
- flyerit
- verkkosivut
Shampanjaa ja vaahtokarkkeja
Blush on porilainen kauneusalan yritys, joka tarvitsi uskottavan brändin. Kauneusalan shampanjan makuinen ja timanttien sähkyinen erottuva ilme on itsessään jo haasteellinen. Kaikkihan kauneusalalla käyttävät kultaa, hopeaa, timanttia ja muita säihkyviä ”bling bling” värejä. Blushin kohdalla oli tärkeää pitää tämä hyvin vakioitunut ”säihke” mukana ilmeessä. Säihke tuo mukanaan helposti kauneusalan yritykseksi omaksuttavan fiiliksen ilmeeseen. Blushin perustaja ei tainnut olla edes syntynyt silloin kun Shampanjaa ja vaahtokarkkeja -ohjelma tuli tv:stä. Avajaisissa kuitenkin tarjottiin kuohuvaa ja vaahtokarkkeja monen muun tarjoamisen lisäksi. Avajaisia varten Blushiin toteutettiin flyereita, joissa oli lista mainioita avajaistarjouksia.
Blush logo
Blush logo
Logo on tietenkin tärkeä osa yrityksen imagoa. Blushin logossa on on kiinnitetty erityisesti huomiota sen helppoon tunnistettavuuteen, yksinkertaisuuteen ja monikäyttöisyyteen. Monimuotoisuudessaan Blushin logoa voidaan käyttää ilman lisänimeä(professional beauty), logon ensimmäistä B-kirjainta voidaan hieman zoomattuna käyttää tunnistettavana osana brändiä. Logo on myös suunniteltu sellaiseksi, että se on helppo viedä tulevaisuudessa maailmalle ja käyttää tuotemerkkinä esim. omille maahantuonti tuotteille. Itse logolla on tarkat väri määritteet. Logoa voi tilanteesta riippuen käyttää neljässä eri värissä. Värit ovat valkoinen, musta, pinkki ja harmaa.
Ikkunateipit, osa identiteettiä
Kun puhutaan kivijalka myymälästä tai liikkeestä tunnistettavuus on tärkeää. Ikkunateipit on nopein ja yksinkertaisin tie tuoda ohikulkijoille oikea fiilis kyseisestä yrityksestä. Tietenkin teipit tuovat myös saapuvalle tiedon siitä, että perillä ollaan ja oikeassa paikassa. Ikkunateipeissä kiinnitettiin erityisesti huomioita siihen, että sisällä oleva työn tohina ei peittyisi ison logon tai muun teippauksen alle. Tämä tietenkin vaatii toimitilalta upean ja tyylitellyn sisustuksen. Blushin tytöt ovat onnistuneen juuri siinä täydellisesti. Sisustus on ilmava, valoisa ja se tarvittava ripaus blingiä välittyy mainiosti valoissa vuoroaan odottavan autoon. Logo tietenkin peittää osan ikkunoiden pinta-alasta. Teipeissä on kuitenkin kiinnitetty huomiota siihen, että valo pääsee sisältä läpi ulos kadulle. Logon pohjana toimii hieman shampanjan katkuinen frosti-kalvo. Kalvo ei ole läpinäkyvä, mutta se silti näyttää siltä. Tepit asennettiin kolmikertaisiin ikkunoihin sisälle ja ulkopuolelle. Pohja kalvo on ikkunoiden sisäpuolella ja itse Blush-logo on ulkopuolella. Tämä tapa tuo katsojalleen hienoisen kolmiulotteisen näyn siitä, että logo on irti alla olevasta kalvosta. Sisäpuolelta Blush-logo näkyy kauniin ”blurraantuneena” frosti-kalvoa vasten.
Käyntikortit, jotain konkreettista
Edelleen se pieni luottokortin kokoinen pahvinpala on tärkeä osa brändiä. Kun joku kysyy numeroasi, on erittäin helppo sujauttaa hänelle ”käyntsäri”. Itse pahvinpala ei välttämättä ole se merkityksellinen osa. Pahvinpalan pääasiallinen tehtävä on katkaista se hetki ennen kuin yrittäjän ja asiakkaan tiet eroavat ensimmäisessä tapaamisessa.
Keskustelu
- Asiakas: ”Ollaan yhteydessä”
- Yrittäjä: ”Joo, hei ota mun käyntikortti”
- Asiakas: ”Aah, kiitos. Blush. Onpa upea kortti”
- Yrittäjä: ”Joo meillä uudistettiin ilme ja …”
Tämä keskustelu on tärkeä. Se antaa vielä sen viimeisen hetken myydä asiakkaalle tuotetta tai palvelua. Vieläpä jos käyntikortti on erityisen hieno se herättää ihan oman keskustelunsa ja saattaa herättää tietynlaista erilaista kunnioitusta (ne on tosissaan) asiakkaassa yrittäjän tekemiseen. Tosin yli ei kannata lyödä tai asiakkaalle saattaa jäädä kortista paha innokkaan höpö startupin maku. Kortti itsessään todennäköisesti jää pölyttymään asiakkaan pöydälle tai se heitetään roskiin. Ellei … kortilla voi olla muukin funktio, kuin vain toimia lappuna, jossa on yhteystiedot. Blushille korttiin tuotiin lisäfunktiota lisäämällä korttiin seuraava aika. Kortti siis toimii myös muistilappuna ollen samalla tyylikäs muistutus yrityksestä jonka kanssa asiakas on juuri asioinut.